Yuka Suzuki

Yuka Suzuki

Program-Specific Assistant Professor

Specialty field:Clinical Psychology

People usually talk to someone about their worries when they are worried or troubled. My interest is what psychotherapy differs from this dialogue. More recently, I have also become interested in the role of counselors in contemporary psychotherapy. In today’s society, psychological issues are diversifying, so there is an increasing need for a clinical psychological approach. I think it is now necessary to empirically show what is happening in psychotherapy and ask again what the specialty of psychotherapy is. In order to answer these questions, I am conducting research from empirical and practical approaches using process research and outcome research.

E-Mail: suzuki.yuka.4n*kyoto-u.ac.jp
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Biography

2013
B.A., Education, Kyoto University
2015
M.A., Education, Kyoto University
2018
Ph.D., Education, Kyoto University
2018-2019
Program-Specific Assistant Professor, Graduate School of Education, Kyoto University
2020-2022
Program-Specific Assistant Professor, Kokoro Research Center, Kyoto University
2022-current
Program-Specific Assistant Professor, Kyoto University Institute for the Future of Human Society

Books/papers

Book
杉原保史・宮田智基・畑中千紘・樋口隆弘・鈴木優佳(編)(2022). SNSカウンセリング・トレーニングブック. 誠信書房.

鈴木優佳 (2019). 聴き手のこころの動きから見る心理臨床の専門性――内的体験過程からのアプローチ. 創元社.
Journal Articles
Yuka Suzuki, Chihiro Hatanaka, Toshio Kawai (2024). A meta-perspective analysis of “animal images” in the psychitherapeutic process of Japanese children. Psychologia

Hatanaka Chihiro, Kawai Toshio, Tanaka Yasuhiro, Konakawa Hisae, Suzuki Yuka & Makian Nico. (2023). Paradoxical nature of narrative in analytical psychotherapy. The European Journal of Social Science Research, 36(1), 45-58.

Masataka Nakayama, Chihiro Hatanaka, Yuka Suzuki, and Yasushi Sugihara (2023). Generational differences in the image of text-based online counseling: text analysis with deep learning technology. Psychologia, 65(1), 100-129.

Kawai Toshio, Suzuki Yuka, Hatanaka Chihiro, Konakawa Hisae, Tanaka Yasuhiro & Uchida Aya. (2020). Gender differences in psychological symptoms and psychotherapeutic processes in Japanese children. International journal of environmental research and public health, 17(23), 9113. 

鈴木優佳 (2018). 悩みの聴き手の内的体験プロセスの検討―専門家と非専門家の比較から―. 箱庭療法学研究, 30 (3), 15-26.

鈴木優佳 (2018). 心理臨床の専門性をめぐる概観と特殊性. ―実践の内側からみる専門性に着目して―. 京都大学大学院教育学研究科紀要, 64, 165-177.

鈴木優佳 (2017). ロールプレイを用いた専門家と非専門家の悩みの聴き方の違いに関する検討. 心理臨床学研究,35 (1),15-26.

鈴木優佳 (2017). 事例研究のメタ的分析の試み―複数セラピストの視点の共通性と心理療法プロセスのよみ方に着目して―. 京都大学大学院教育学研究科紀要 63,27-39.

田附紘平・松波美里・木村大樹・鈴木優佳・橋本真友里・柴田彩花・松井祥可・桑原知子 (2019).LINE の既読をめぐる葛藤場面における青年の心理の特徴――年齢と性別の観点から.心理臨床学研究, 37 (1) ,16-28.

田附紘平・松波美里・鈴木優佳 (2017). 発達の偏りとプレイセラピーにおける変容―発達障害と「診断」された 3 事例から―. 箱庭療法学研究,29 (3),15-26.

時岡良太・神代末人・佐藤映・児玉夏枝・田附紘平・竹中悠香・松波美里・岩井有香・木村大樹・鈴木優佳・橋本真友里・岩城晶子・桑原知子 (2017). 高校生の LINE でのやりとりに対する認知に現代青年の友人関係特徴が及ぼす影響. パーソナリティ研究,26(1), 76-88.

皆本麻実・畑中千紘・梅村高太郎・田附紘平・松波美里・岡部由茉・粉川尚枝・鈴木優佳・河合俊雄・田中康裕 (2016). 診断を受けながらも発達障害とは見立てられない事例の特徴. 箱庭療法学研究,29 (2),43-54.